De introductiedagen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Leonie Jong - WaarBenJij.nu De introductiedagen - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Leonie Jong - WaarBenJij.nu

De introductiedagen

Door: Leonie de Jong

Blijf op de hoogte en volg Leonie

24 Februari 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Woensdag heb ik kennis gemaakt met mijn project waar ik 7 weken werkzaam zal gaan zijn, met ingang van aankomende dinsdag. Samen met de vrijwilligerscoördinator van Interweave reden we met de tuktuk naar mijn project, ik voelde tijdens dit ritje een lichte gezonde spanning. Toen we er aankwamen schoten de emoties gelijk omhoog; een klein schooltje met slechte voorzieningen, veel lieve kindjes in oude/een beetje vieze kleren die mij met grote ogen aankeken en wc’s wat je amper een wc kan noemen en waar je liever niet naartoe gaat. Het gesprek met mijn opdrachtgever van het project verliep moeizaam. Ik merkte dat ze tegen mij opkeek, ik kreeg het idee dat ze dacht dat ik alles voor mijn afstudeerproject wel even uit mijn mouw zou schudden. Daarnaast verwachtte ze dat ik aankomende dinsdag op mijn eerste dag gelijk alleen Engelse les zou gaan geven. Ik werd van het gesprek erg onzeker en heb dan ook even op de rem getrapt. We hebben afgesproken dat ik de eerste week mee zal gaan kijken met andere leerkrachten en vrijwilligers en dat we daarna beslissen welke groep kinderen ik zal gaan lesgeven en wanneer ik wat ga doen voor afstuderen/les geven. Op de terugweg in de tuktuk had ik gemengde gevoelens. Ik ben erg benieuwd hoe het allemaal gaat lopen omtrent mijn afstuderen en les geven. Het is allemaal zo anders als in Nederland. We will see!

Donderdag begonnen de introductiedagen, we hebben heel veel informatie gekregen over wat de regels zijn in het vrijwilligershuis en wat de gebruiken zijn in Cambodja. In de middag hebben we een rondleiding gekregen door het stadje Siem Reap middels een tuktuk. We zijn een aantal marktjes afgegaan. Ook hebben ze ons de supermarkt laten zien waar we allerlei boodschappen kunnen doen. Het is bijzonder om Cambodjaanse mensen te zien, wat ze dragen en hoe ze zich gedragen. Heel veel kleine kindjes die spulletjes verkopen en dus niet naar school gaan. In de avond hebben we tijdens het avondeten een traditionele Cambodjaanse dans gezien. Ze dansen heel rustig en veel met hun handen. In de avond hebben we nog even een biertje gedronken met z’n alle om mijn 21ste verjaardag te vieren!

Op vrijdag moesten we om 05:00 uur al klaarstaan om naar de Angkor Wat tempels te gaan en de zonsopgang te zien. Het was er al ontzettend druk toen wij aankwamen. Helaas was de zonsopgang minder spectaculair als we hadden verwacht, omdat er geen zon was. Na de zonsopgang hebben we ontbeten en zijn we rondgeleid door een gids. Het tempelcomplex is ontzettend groot, we zijn per tuktuk vervoerd tussen de tempels. Alle tempels die we hebben gezien waren erg indrukwekkend en hadden ieder een eigen verhaal. Na een lange en warme dag rondslenteren (wel 10 uur lang) werden we vermoeid maar voldaan teruggebracht naar ons huis. In de avond zijn we wat gaan eten voor 3 dollar! en hebben we een voetmassage genomen. Vervolgens nog even over de marktjes gestruind en lekker ons bed ingekropen.

Op zaterdag hebben we geld ingezameld tijdens de ‘giant puppet parade’. Het is een landelijk jaarlijks terugkerend evenement. Kinderen van verschillende schooltjes maken gezamenlijk een kleurrijk groot soort van dier. Deze ‘dieren’ gaan in een parade door de stad. Er was heel veel publiek die kwamen kijken naar de parade. Wij liepen rond met een emmer om geld op te halen, de Cambodjanen stonden te wapperen met hun geld. Ze wilde zo graag geld geven, heel bijzonder om te zien! Het geld dat we inzamelde is voor al het materiaal dat gebruikt is en om iedereen die eraan heeft meegewerkt te betalen. Na de parade waren we allemaal gebroken, onze voeten deden erg zeer. Moe maar voldaan!

Op zondag hebben Khmer-les gekregen (de taal de ze hier spreken). Dit was erg grappig, maar vooral ook heel erg moeilijk. Bepaalde klanken spreek je hier heel erg vanuit je buik uit. Daarnaast gebruik je je mond ook heel erg vreemd. Na de les zijn we naar het Tonle Sap meer gegaan, omdat het droogseizoen is moesten we ver rijden. Waar normaal in het regenseizoen veel water staat, staat nu compleet droog. Toen we eenmaal op een bootje zaten kwamen we langs de floating village. Allerlei soort hutjes die op het water dreven, dit was een heel indrukwekkend gezicht. Hoe kunnen de mensen hier nou op leven, ze hebben bijna niks en leven op een paar vierkante meter. Er was zelfs een drijvende school te zien. Toen we verder gingen kwamen we op het open water, waar we even stil hebben gelegen. Wat een rust heerste hier. Even weg van de drukte in Siem Reap, eindelijk stilte.. Op de terugweg ging de zon al onder, wat nog meer indrukwekkende beelden opleverden. Weer een erg geslaagde dag!

Lie hai!(doei)

  • 24 Februari 2015 - 22:49

    Arno En Jolanda:

    Hee leonie,

    Echt leuk om te lezen. Je maakt een hoop mee.
    Heel veel succes daar.
    En blijven schrijven. Gr ar er jo

  • 25 Februari 2015 - 15:02

    Anouk Deen :

    I miss you.
    Heerlijk om te lezen schat.
    3 $ ETEN! OMG. IK KOM NAAR JOU TOE HAHA!
    GENIET ERVAN.

  • 25 Februari 2015 - 23:24

    Fridy En Ad:

    Hoi Leonie

    Wat een indrukken allemaal he ! Laat het rustig op je inwerken en ik weet zeker dat je de juiste beslissingen neemt.

    veel plezier met je "kindjes "daar en zelf ook genieten hoor !

    Groetjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Totaal zal ik 3 maanden in Cambodja verblijven. 2 maanden zal ik werkzaam zijn op een project voor mijn afstuderen voor de opleiding HBO Ecologische Pedagogiek. Vervolgens komt Rosella naar Siem Reap om nog een kleine maand samen te reizen door Cambodja. Veel leesplezier!

Actief sinds 17 Feb. 2015
Verslag gelezen: 226
Totaal aantal bezoekers 4573

Voorgaande reizen:

08 April 2015 - 07 Mei 2015

Een maand rondreizen in Cambodja

15 Februari 2015 - 10 April 2015

2 maanden werkzaam bij Honour Village

Landen bezocht: