Eerste ervaringen op mijn project - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Leonie Jong - WaarBenJij.nu Eerste ervaringen op mijn project - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Leonie Jong - WaarBenJij.nu

Eerste ervaringen op mijn project

Door: Leonie de Jong

Blijf op de hoogte en volg Leonie

04 Maart 2015 | Cambodja, Khett Siem Reab

Toen de introductiedagen waren afgelopen, startte mijn project waarvoor ik in eerste instantie naar Cambodja ben gekomen. Op eerste dag dat ik echt zou beginnen (donderdag) was anders dan ik verwachtte. De coördinator had tegen mij gezegd; ga maar vroeg fietsen de eerste dag dan kan je zien hoelang je erover doet. Zo trouw als ik ben stapte ik nog een beetje slaperig om 07:30 op de fiets om de lange fietstocht te beginnen. Al gauw werd ik wakker geschud door het toen al zo chaotische en drukke verkeer in de stad. Ik stopte onderweg even om een broodje te kopen voor de lunch. Een kwartier later was ik zo blij met mijn fles water die ik had meegebracht, wat een hitte al zeg. Gelukkig vond ik gemakkelijk de weg naar mijn project. Eenmaal veelte vroeg aangekomen (08:20) bij de ingang, voelde ik een lichte spanning. Kop op Leo, zei ik tegen mijzelf. Hier kom je voor. Ik liep naar de lerarenkamer, stelde mijzelf voor en vroeg of Han mijn begeleider er was. Helaas hij was er niet, hij was ziek. Oke, wat nu dacht ik. Ik vroeg wat ik moest doen en waar ik moest zijn, de leerkrachten keken me een beetje verwarrend aan en leken geen idee te hebben wat ze met mij aanmoesten. Heb ik weer, dacht ik, nog steeds na puffend van de fietstocht. Even later kwam er gelukkig een leerkracht binnen die vertelde waar ik mocht kijken en wat ik mocht doen, ik heb verschillende klassen bezocht om een indruk te krijgen van het project. Heel anders als in Nederland; leerkracht zegt iets, kinderen luisteren en dreunen in koor de leerkracht na. Zouden de kinderen zo goed Engelse leren? Tijdens de lunch was ik blij dat ik een broodje had aangehaald, ook al was hij heel erg droog. Alles beter dan rijst met een soepje van onbekende groenten en iets van vis. Na de lunch heb ik nog naar wat lessen gekeken, waarna mijn fietstocht weer begon.

Op vrijdag stapte ik met goede moed dat Han weer beter was op mijn fiets (dit keer om 08:45) om naar het project te gaan. Eenmaal weer te vroeg aangekomen bleek mijn begeleider er weer niet te zijn, wat resulteerde in eenzelfde dag als de vorige dag. Thuis aangekomen was ik vermoeid, we zijn lekker met alle vrijwilligers wezen eten. Na het eten lekker vroeg gaan slapen, wat was ik kapot zeg.

Op zaterdag zijn we met een aantal vrijwilligers wezen zwemmen bij een ressort; drie mooie zwembaden met ligbedden en een prachtige tuin en dat voor bijna niets. We hebben heerlijk de hele dag uitgerust, liggen zonnen en veel gezwommen (je lag liever in het zwembad met 36 graden dan op je ligbed). En natuurlijk verbrand!

De zondag bestond uit huiswerk maken, de hele dag in een restaurant met airco gezeten om aan mijn afstuderen te zitten. Tijdens het avondeten bedachte we dat we wel een massage hadden verdiend; hup, op naar een massagesalon. De mensen konden erg slecht Engels, na een paar keer verkeerd begrepen te zijn, kregen we dan eindelijk onze massage. Hm, lekker dacht ik nog.. Verre van dat bleek te waarheid, het deed zeer en ze heeft me zelfs gekraakt (en niet op een goede manier). Kim en Dian hoorde ik genieten naast mij, maar niks voor mij dus!

Op maandag weer naar mijn project en yes mijn begeleider was weer beter! We hebben een goed gesprek gehad waarin ik mijn eisen aangaf en hij de zijnde; wanneer zal ik gaan lesgeven, welke dagen ben ik aanwezig en wanneer zal ik werken aan mijn afstuderen. Ik koos de klassen die ik het leukst vond en ook het kletsen met de andere vrijwilligers was gezellig. Ik heb maandag voor de eerste keer Engelse les gegeven aan 3-jarige kindjes; tellen, het alfabet en boekjes voorlezen. Ook het buiten spelen ontbrak niet. Deze kinderen hebben al genoeg aan een lang elastiek (zelf gemaakt met kleine elastiekjes). Veel plezier gehad met ze, ook al kun je elkaar amper verstaan. En wat zijn ze schattig! Een erg geslaagde dag dus, op naar morgen dacht ik vrolijk!

Dinsdag begon ik mijn draai op het project te vinden; lesgeven, spelen met de kinderen, broodje eten, even luieren op hangstoelen en weer lesgeven. Ook mijn verloop van mijn afstuderen overlegd met mijn begeleide. Weer met een tevreden maar vermoeid gevoel naar huis!

Ik zal elke maandag en dinsdag op het project aanwezig zijn om les te geven, te spelen met de kinderen en interviews te houden voor mijn afstudeeropdracht. Woensdag, donderdag en vrijdag zal ik werken aan mijn afstudeeropdracht vanuit huis. Het weekend is voor leuke dingen; binnenkort staat een Cambodjaanse bruiloft op het programma!

Tot de volgende keer!

  • 04 Maart 2015 - 17:00

    Lisa:

    Oh Leo ik vind het zo leuk om te lezen hoe je het hebt!!
    Ik zie het helemaal voor me, super leuk geschreven

    Heeeeeeeeeel veel succes nog juffie Leo :)

    xxx Lies

  • 04 Maart 2015 - 17:44

    Joke:

    Leuk om te lezen Leonie en een beetje te volgen wat je zoal mee maakt.! We zijn benieuwd naar je verhalen en belevenissen.

  • 04 Maart 2015 - 19:35

    Simeî:

    Super om te lezen. Zo snel toch alweer je draai gevonden. En wat een heerlijke ervaringen doe je zo op zeg. Heel veel plezier met je kindjes van 3 en succes met je afstudeeropdracht. Maak er iets moois van (eigenlijk is het natuurlijk al prachtig). Groetjes uit Montfoort

  • 04 Maart 2015 - 21:01

    Anne:

    Ontzettend leuk om te lezen hoe het met ons buurmeisje gaat! Wat een grote cultuur verschillen. Met name de gewoonte en gebruiken van de bevolking is altijd interessant.
    Leuk ook om zulke dankbare kindjes te mogen helpen. Zet 'm op en houd vol!
    Groetjes Anne en de rest

  • 06 Maart 2015 - 11:47

    OPA EN OMA VAN RIET LINSCHOTEN:

    HALLO LEONIE,
    WAT FIJN DAT ALLES ZO GOED GAAT,
    EN NU VOLHOUDEN TOT HET EIND HÊ.
    HEEL VEEL SUCCES.
    GROETJES OPA EN OMA VAN RIET.

  • 06 Maart 2015 - 16:21

    Harm En Manon :

    Lieve Leo,

    Net al je verhalen gelezen, super zeg!!
    Wat een mooie ervaring (nu al!)
    Geniet ervan en succes met je opdracht!

    Liefs Harm en Manon
    En een dikke kus van de jongens

  • 06 Maart 2015 - 17:02

    Anita Den Boer:

    Hoi Leonie, wat leuk om je ervaringen te lezen. Wat gaat het er toch anders aan toe dan hier in Nederland. Echte cultuurverschillen, mooi om te zien en te ervaren.
    Geniet ervan meis, met volle teugen, liefs van ons xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Leonie

Totaal zal ik 3 maanden in Cambodja verblijven. 2 maanden zal ik werkzaam zijn op een project voor mijn afstuderen voor de opleiding HBO Ecologische Pedagogiek. Vervolgens komt Rosella naar Siem Reap om nog een kleine maand samen te reizen door Cambodja. Veel leesplezier!

Actief sinds 17 Feb. 2015
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 4583

Voorgaande reizen:

08 April 2015 - 07 Mei 2015

Een maand rondreizen in Cambodja

15 Februari 2015 - 10 April 2015

2 maanden werkzaam bij Honour Village

Landen bezocht: